Noua legislatie UAS, simplificata

Noua legislatie UAS, simplificata

Publicat de Sziki Alexandra pe data de 10. 01. 2021., 09:09:24

  • Distribuie:

Noua legislatie UAS, la momentul publicarii sale pe site-ul AACR, parea extrem de complicata. Ei bine, ne-a fost pusa la dispozitie o varianta simplificata – verificati sectiunea “Intrebari frecvente”.

 

 

Noua legislatie UAS

 

Desi putin intarziata, aceasta sintetizare a informatiilor este, cu siguranta, utila si pe intelesul tuturor. Incepe cu un classic – acte normative. Se face referire la “Regulamentul (UE) nr. 2019/945 privind sistemele de aeronave fara pilot la bord si operatorii de sisteme de aeronave fara pilot la bord din tari terte si Regulamentul (UE) nr. 2019/947 privind utilizarea aeronavelor fara pilot la bord, respectiv Cadrul normativ national aplicabil UAS: Legea 21 privind Codul aerian al Romaniei si HG 912/2010 privind autorizarea zborurilor”. Ceea ce ne-a surprins este ca AACR a continuat cu simplificarea informatiilor, lucru pozitiv din partea lor. Pana acum, mentionau actul normativ si eventual un link pentru informarea utilizatorilor si recomandarea citirii acestor documente. 


Invatam, in continuare, cand o aeronava fara pilot la bord este considerata o jucarie. Aceasta trebuie sa fie destinata copiilor de pana la 14 ani si sa respecte prevederile Directivei 2009/48/EC. Prevederile directivei insa nu au fost explicate. Pana la urma, este un document destul de stufos (desi, dupa ce am vazut materialele de studiu pentru examene, am putea afirma ca Autoritatile Romane sunt fan al documentatiilor extrem de… cupinzatoare). Clarificam noi – directiva seteaza regulile de siguranta ale jucariilor si contine toate cerintele legale pentru ca o jucarie sa poata fi comercializata pe piata Europeana. Deci, Mavic Mini si DJI Mini 2 nu se incadreaza.


Mai apoi, AACR ne aduce la cunostinta ca termenii “operator” si “pilot” sunt, de fapt, diferiti. “Exemplu: O persoana care piloteaza un UAS pentru o companie este pilotul UAS. Compania este operatorul UAS.”


Ne sunt explicate, in continuare, sintagmele “persoana neimplicata” si “multime de oameni”. Aceasta informatie este cu siguranta importanta si de ajutor. 



Pot zbura deasupra persoanelor?

AACR raspunde acestei intrebari in subpunctul 8. Raspunsul, simplificat, pentru categoria “deschis” este nu. Teoretic, se poate, cu un UAS construit privat cu o greutate sub 250g sau in vreo 2 ani (daca veti dispune de o eticheta de identificare a clasei 0 sau 1).

Suntem sfatuiti sa reducem cat mai mult posibil timpul de zbor peste oameni, bineinteles. Dronele cu marca C2 din cat. A2 trebuie sa pastreze o distanta 1:1, inaltime:persoana neimplicata. In plus, nu aveti voie sa zburati mai aproape de persoane de 30m distanta orizontala. Exceptie – in functia de viteza redusa distanta minima fata de persoanele neimplicate este 5m. 

In cazul celorlalte etichete de identificare, trebuie sa va asigurati ca nu exista persoane neimplicate in jur. 

Avand in vedere ca dronele utilizate in spatiul aerian al Romaniei la momentul actual nu dispun de aceasta eticheta, desigur, se face referire si la acestea:



Nu vom povesti absolut tot aici, insa chiar va recomandam sa verificati site-ul AACR sa va familiarizati cu aceasta noua sectiune. Este bine gandita. Acum, pentru intrebarile ramase dupa ce am citit aceasta sintetizare, asteptam raspunsuri. Odata ce le primim, vom reveni cu informatii. 


👉 Magazin - Dronshop.ro 👈


Articole legate


Articole recomandate


Categorii


Etichete


DronshopDJI Oradea ARSDJI Oradea EnterpriseDJI Oradea Agricultura

K-Index

K-Index